Gå tilbage

Sikring af bløde trafikanters krydsning af jernbanen ved Bråby St.by.

Ricki Egholm Ricki Egholm  •  04-10-2023  •    Ingen kommentarer
IMG_20231004_115155970.jpg

Forslagskode: FAXE-2023-10-24

Ønske om øget sikkerhed for bløde trafikanter på en bro som er bygget udelukkende med bilismen for øje.

Faxe Kommune arbejder hårdt disse år på at forbedre forholdene for cyklister i kommunen. Senest har byrådet godkendt en ny cykelsti på Bråbyvej. Dette gør at der findes sikre cykelstier hele vejen fra Haslev og til Næstved - bortset fra hvor Skuderløsevej krydser jernbanen.

Broen over jernbanen er kun lige bred nok til to vognbaner, derfor skal gående og cyklende ud på kørebanen for at krydse jernbanen. Desværre skaber dette nogle farlige situationer. Biler, især lastbiler, har en tendens til at krydse broen med noget højere hastighed end de tilladte 40. Derudover er broen meget stejl med en udsædvanlig kort bakketop, der gør at billister ikke kan se fodgængere og cyklister på kørebanen på den anden side af bakketoppen.

Derudover findes det eneste busstoppested i Bråby Stationsby vest for banen. Det vil sige at skolebørn som bor øst for banen, skal krydse broen for at komme til og fra deres skolebus.

Vi underskrivere, vil derfor gerne pålægge byrådet at udarbejde en plan for hvordan man i fremtiden kan sikre de bløde trafikanters krydsning af jernbanen i Bråby Stationsby. Om dette er en ændring af forholdene på den eksisterende bro, en ny fodgængerbro eller noget helt tredje vil vi lade være op til byrådet.

Dette forslag har ingen notifikationer
Har ingen milepæle