Ofte stillede spørgsmål

Hvilke borgerforslag kan jeg stille?

Dit forslag skal være relevant for de opgaver, kommunen løser, og det skal 

  • leve op til dansk lovgivning
  • ikke være stødende eller injurierende
  • ikke indeholde fortrolige eller personfølsomme oplysninger
  • ikke have været behandlet de seneste fire år

Du kan for eksempel godt stille forslag om at udvide cykelstierne på de kommunale veje, men du kan ikke bede Byrådet om at sænke hastigheden på motortrafikvejen, da det er en statsvej.

Vi vurderer, om betingelserne er opfyldt, inden dit forslag bliver offentliggjort og sat til afstemning på hjemmesiden.

Hvad hvis Byrådet allerede har behandlet spørgsmålet?

Dit forslag må ikke have været behandlet af Byrådet inden for de seneste fire år, og det må ikke være under aktuel politisk behandling.

Hvad sker der i praksis, når jeg stiller et borgerforslag?

Send borgerforslag 

  • Du stiller dit forslag ved at logge ind med MitID og udfylde formularen. 
  • Når du har sendt dit forslag, modtager du en e-mail med bekræftelse på, at det er modtaget.

Vurdering af dit forslag 

  • Administrationen vurderer, om det lever op til betingelserne.
  • Hvis der er brug for afklaring eller uddybning, vil du blive kontaktet af en medarbejder.
  • Hvis forslaget bliver godkendt, bliver det offentliggjort på hjemmesiden, og du kan ikke længere redigere det. Du vil blive orienteret, når dit forslag bliver offentliggjort. 
  • Hvis forslaget ikke bliver godkendt, vil du få besked med en kort begrundelse. 

Afstemning

  • Når dit forslag er blevet offentliggjort, kan andre stemme på det.  
  • Hvis dit forslag opnår 200 stemmer inden for seks måneder, vil det blive behandlet af Byrådet. Du vil få besked om processen.
  • Hvis dit forslag ikke opnår 200 stemmer inden for seks måneder, vil det blive arkiveret, og du vil få besked om det.  

Hvor mange stemmer skal et borgerforslag have for at blive behandlet af Byrådet?

Et borgerforslag skal opnå stemmer fra mindst 200 borgere i kommunen for at blive behandlet af Byrådet. 

Hvordan stemmer jeg på et borgerforslag?

Du skal have bopæl i kommunen for at stemme på et borgerforslag, som en anden har stillet.

Du afgiver din stemme ved at logge ind med MitID og finde det borgerforslag, som du vil stemme på. Dine oplysninger vil ikke være synlige for andre.

Hvor lang tid er mit borgerforslag aktivt?

Dit borgerforslag skal have stemmer fra mindst 200 borgere i kommunen i løbet af seks måneder for at blive behandlet af Byrådet.

Hvis det ikke får nok stemmer, bliver det arkiveret. 

Hvor gammel skal jeg være for at kunne stille borgerforslag eller stemme på andres forslag?

Du skal være fyldt 15 år for at kunne oprette dit eget borgerforslag eller stemme på andres.

Hvilke oplysninger skal jeg give, når jeg stiller et borgerforslag?

Når du stiller et borgerforslag, skal du oplyse navn, adresse og e-mail. Dit navn vil være synligt på hjemmesiden.